20. mars 2023

| Oppdatert 20. mars 2023

Fritt Taiwan

Bilde av Taiwans flagg

Taiwan har siden 1940-tallet operert selvstendig med egne demokratiske institusjoner og rettssystem. Øya er imidlertid internasjonalt anerkjent som del av Kina, og de senere årene har Kina utsatt Taiwan for trusler om invasjon og annektering.

Den kinesiske regjeringen har flere ganger signalisert at de kan komme til å annektere Taiwan. På det kinesiske kommunistpartiets partikongress i 2022 annonserte Kinas president Xi Jinping at han ønsket å se Kina og Taiwan “gjenforent”. De siste årene har Kina rustet opp militært mot Taiwan og har flere ganger beveget seg over Taiwan med kampfly. Taiwans sikkerhet avhenger i dag av en uformell sikkerhetsgaranti fra USA, som alene ikke er tilstrekkelig for å forhindre annektering. Flere land bør inngå en formell sikkerhetsgaranti, fremfor uformelle uttalelser.

Taiwan har ingen mulighet til å melde seg inn i FN grunnet sin status som del av Kina og har dermed ingen mulighet til å inngå diplomatiske forbindelser. Taiwan må anerkjennes som en selvstendig stat, og få mulighet til å delta i FN og andre internasjonale fora. I påvente av FN-medlemskap bør Taiwan få observatørstatus i FN, slik som Vatikanstaten og Palestina for øyeblikket har.

Taiwan er verdens åttende sterkeste demokrati,rettsstaten står sterkt og innbyggerne nyter mange rettigheter. Kinesisk kontroll vil medføre en alvorlig frihetsberøvelse for innbyggerne på Taiwan. Kina har gjennom blant annet utleveringsloven i Hong Kong vist at lovnader om demokratiske prosesser ikke holder mål.

I en tid der Kina truer og øker presset mot Taiwan, mener Unge Venstre at Norge har et særlig ansvar i å vise solidaritet med det taiwanesiske folket. For at Taiwan skal beholde sin frihet må Norge komme på banen og gi Taiwan den støtten de trenger.

Et selvstendig Taiwan er nødvendig for å sikre innbyggernes frihet.

Unge Venstre vil:

1. Anerkjenne Taiwan som suveren stat
  2. At Norge og andre europeiske land gir sikkerhetsgarantier til Taiwan
  3. Arbeide for at EU og EFTA inngår en avtale om tollfrihet med Taiwan
  4. Arbeide for at Taiwan skal få observatørstatus i FN i påvente av fullt medlemskap
  5. Åpne for salg av våpen til Taiwan
  6. Arbeide for at Norden og Taiwan inngår et tettere bilateralt samarbeid innen teknologi, handel og forskning.

Del artikkelen