2. mai 2022

| Oppdatert 2. mai 2022

På tide med en ny alkoholpolitikk i Norge

Bilde av en øl som blir tappet.

Vedtatt på Oslo Unge Venstres ekstraordinære årsmøte 27.04.2022.

Norge fører en alt for streng alkoholpolitikk. I 2020 fjernet Norges fotballforbund forbudet mot å kunne selge alkohol inne på fotballstadioner. Det ble da opp til kommunene å avgjøre. Bystyret i Oslo stemte mot å tillate det.

Forbudet mot alkohol på fotballstadioner virker mot sin hensikt. Det opprettes barer rett på utsiden av stadion for å imøtekomme behovet til øltørste supportere. Dette fører kun til mer fyll før kampene, noe som øker potensialet for vold og gjør det mindre trygt for blant annet barnefamilier.

Unge Venstre vil gi idrettssupportere muligheten til å ta seg en øl mens de er tilskuere på et idrettsarrangement. Likevel må alkoholservering på tribunene ta hensyn til barn og unge, dette kan eksempelvis løses ved å ha egne avgrensede områder der alkohol ikke serveres.

Forbudet mot pils i park er et av mange dumme forbud vi har her i landet. Det bør være lov å ta seg en pils i parken uten å frykte bot fra politiet. Langt ifra alle har råd til å ta seg en utepils på Aker Brygge, og pils i parken vil være åpent for alle. Selv om dette forbudet ikke er den største innskrenkningen av folk sin frihet, er det et viktig prinsipp for Oslo Unge Venstre at staten skal blande seg minst mulig inn i folk sine liv. Det er heller ikke slik at opphev av forbudet vil gjøre det fritt frem å drikke seg overstadig beruset og plage andre. Dette er det nemlig en del andre lover som setter en stopper for.

Det er på tide at vi går fra moralisme til fornuft i alkoholpolitikken.

Oslo Unge Venstre ønsker også å tillate salg av alkohol til 16-åringer på serveringssteder. Det vil føre til at man kan ta seg et glass vin eller en øl om man er ute og spiser. Dette vil føre til drikking i mer kontrollerte rammer for førstegangsdrikkere. På et serveringssted vil

det alltid være personell som vil se om man er overstadig beruset og ikke burde drikke mer. Slik er det ikke på hjemmefester. Det vil derfor skape tryggere rammer rundt ungdom når de møter alkohol for første gang.

Oslo Unge Venstre vil:

1. Tillate alkoholservering ved idrettsarrangementer.
  2. Tillate alkoholservering på tribuner.
  3. Tillate salg av alkohol til 16-åringer, under 16%, på serveringssted
  4. Tillate pils i park